Verkkotunnusten eli domainien markkinat käyvät kuumina ympäri maailmaa. Yritykset ja muut verkkosivuja perustavat tahot haluavat mahdollisimman edustavat verkkotunnukset sivuilleen, joista mielellään käy ilmi, mitä verkkosivun takana toimiva taho tarjoaa. Verkkotunnuksia ei voi ostaa pysyvästi itselleen, mutta ne voi vuokrata pitkäksikin aikaa, jopa moniksi vuosiksi. Vuokra-ajan päätyttyä verkkotunnuksen haltijalla on kuukauden vara-aika uusia verkkotunnuksen vuokra, muuten tunnus vapautuu taas markkinoille, jolloin joku toinen voi saada sen haltuunsa. Verkkotunnuksilla voi myös tehdä tuottoja, jos osaa oikeaan aikaan ja edullisesti hankkia verkkotunnuksen, jonka kysyntä ja hinta tulevaisuudessa kasvavat.

Yleensä varmimpia sijoitusmielessä hankittavia verkkotunnuksia ovat tunnukset, jotka käyttäjät voivat löytää tietämättä verkkotunnuksesta varsinaisesti mitään. Maailmanlaajuisesti etsityimpiä sanoja ovat esimerkiksi: “poker”, “insurance”, “travel”, “creditcards” ja “sex”. Jos käyttäjä saa esimerkiksi erääntyvän verkkosivun edullisesti käyttöönsä, jossa esintyy edellä mainittuja sanoja järkevässä kontekstissa, saa hän sen todennäköisesti myytyä vaivatta korkeampaan hintaan. Toinen tapa tienata rahaa verkkotunnuksilla on ostaa todella edullinen verkkotunnus, joka ei välttämättä itsessään tarkoita mitään. Kun verkkotunnuksen taakse rakentaa ja brändää toimivan ja edustavan palvelun, verkkotunnuksesta tulee tunnettu ja sen arvo kasvaa. Esimerkiksi yritys “airbnb.com” valitsi verkkotunnuksen, joka itsessään ei varsinaisesti tarkoittanut mitään. Verkkotunnus viittaa ainoastaan sanaan “air” ja lyhenteeseen “bnb”, eli bed and breakfast. Nyt yritys on kymmenien miljoonien arvoinen ja verkkotunnuksenkin hinta on luultavimmin noussut tuntuvasti. Verkkotunnuksen hinta koostuu pitkälti siitä, kuinka tunnettu se on tai kuinka todennäköistä on, että käyttäjä päätyy sivustolle omatoimisesti (ei siis muualta löytämänsä linkin kautta). Tämän vuoksi myös aiemmin tunnetun yrityksen, joka on sittemmin joutunut konkurssiin, verkkotunnus voi olla hyvinkin arvokas yrityksen toiminnan päätyttyä, sillä käyttäjät saattavat vielä tuntea verkkotunnuksen nimen.

Verkkotunnusmarkkinoilla pärjääminen vaatii siis silmää tuleville trendeille, tuuria ja/tai oikeaa ajoitusta. Arvokkaan verkkotunnuksen voi luoda joko itse rakentamalla todella edulliselle verkkotunnukselle edustavan brändin ja arvon sitä kautta, tai sitten arvokkaan verkkotunnuksen voi saada käsiinsä, kun on oikeaan aikaan hereillä. Valmiiksi arvokkaan verkkotunnuksen voi saada edullisesti käyttönsä, kun voimassaoloaika edelliseltä omistajalta päättyy. Tällaisessa verkkosivun saalistuksessa pätee laki “nopeat syövät hitaat”, mikä juuri osaltaan tekeekin verkkotunnusmarkinnoista mielenkiintoiset!